WITHOUT SANCTUARY
Lynchningar som vykort.
Fotografier från Amerikas mörka historia
Bilden Hus, Sundsvall
I början av 1800-talet gav den åldrige Goya ut sin etsningssvit Los Desastres de la Guerrra eller som konstnären också angett som möjlig titel: ”De olycksbringande följderna av det blodiga kriget i Spanien mot Bonaparte och angripande anfall.” Kanske är det första gången i människans historia som krigets fasor skildras i så ohyggliga bilder. Goya avsåg inte att denna bildsvit skulle offentliggöras, eftersom tyckte han den ”alltför tydligt blottställde mänskliga avgrunder”.
Idag översköljs vi, av tvivelaktiga orsaker, av ohyggliga bilder av lidande och smärta. Vi måste fråga oss varför.
Bilder av kriget
och våldet som ädelt och ärorikt har historien sett mycket
av, men den märkliga fascinationen för plågan har aldrig gjort
sig så synlig som nu.
Den samling av vykort från Amerikas mörka historia som nu visas
på Bildens Hus lyfter fram de avgrunder som ett till synes fredligt
samhälle bär på; lynchningar av de egna medborgarna. I namn
av lagen om rätten att försvara sig och skipa rättvisa grundlades
en hemsk sida av det amerikanska som senast gjorde sig påmind med de
fasansfulla bilderna av skändningarna av fångarna i Irak.
.
Egentligen är
bilderna för svåra att se utan att förlora balansen.
De visar på ett trauma som Amerika bär på som ännu inte
bearbetats. Utställningen med dessa makabra vykort ger oss ändå
en slags förklaring till hur de ohyggliga skändningarna av fångarna
Irak var möjliga. De hade sitt upphov i Amerikas egen mörka botten.
Torgny Åström
Utställningen
på Bildens Hus visas för första gången i Europa.
volym | ||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||